RETETA DE PACE CU TINE, PACE IN LUME

Fundalul vieții întotdeauna va avea un ritm (”pace”, în engleză). Ritmurile pot fi alerte, domoale, sacadate, fluide, intense, subtile, vesele, triste, egale, inegale, plăcute, neplăcute, inteligibile, neinteligibile, monotone, interesante… Cine crezi că le oferă conotația? Da, chiar tu, eu, noi – toți. Cu alte cuvinte, logic vorbind, viața se derulează sub diverse forme – mereu altele și, poate, mereu aceleași. Uneori găsim interesant să descoperim noile ritmuri ce se întrezăresc zi de zi, alteori am dori o partitură care să ne securizeze clipele și să ne protejeze de schimbare.

oct

Fiecare dintre noi are ritmul său propriu, trăit în mod unic și absolut irepetabil. Educația de masă, de exemplu, câteodată, ne construiește iluzia că toți suntem la fel și că ar trebui să ne adaptăm și să ne sincronizăm cu niște standarde universale. Ar fi minunat ca prin ”universal” să se înțeleagă conexiunea cu Universul și cu legile lui misterioase după care trăim, de cele mai multe ori, inconștient.

Dar prin ”universal” înțelegem ”uniform”, ”la fel”, ”identic”. Și atunci unde mai este ritmul nostru interior? Unde mai suntem noi, dacă mintea noastră e cultivată ca un ciorchine de strugure în linie cu altul și cu altul și cu altul – formând o mare vie socială? Cum să ne ascultăm ineditul ritm propriu, dacă permanent primim lecții despre cum să vorbim, cum să simțim, cum să iubim, cum să zâmbim, cum să gândim?

images

Hai s-o privim ca pe o provocare și să croim o rețetă personală chiar cu ingredientele pe care le avem – așa cum cele mai strălucite gospodine și cei mai îndrăzneți bucătari o fac.

  • luăm o sămânță de încredere și o tratăm cu tandrețe ca să se dezvolte
  • luăm auzul interior și ne ascultăm pe noi întâi și apoi pe ceilalți, până când reușim să împletim cele două auzuri și să ascultăm, cu răbdare, ce are de zis viața

    mixing baking ingredients
    RETETA PENTRU PACE
  • luăm un bob de empatie și îl lăsăm la înmuiat ca să se dilate, să se hidrateze și să poată crea conexiuni interioare și exterioare, izvorâte dintr-o înțelegere profundă a ființei umane
  • luăm o căpățână de toleranță și o tocăm mărunt, mărunt, cât să ne ajungă să înțelegem și să apreciem oamenii din jurul nostru, însă nu înainte să fim toleranți cu noi înșine
  • luăm o bucată zdravănă de curaj și o punem la crescut ca să reușim să ne cunoaștem pe noi înșine, să depășim provocările, să cerem ajutor când avem nevoie, să ne exprimăm și să ne recreăm zilnic
  • luăm o legătură de emoții și o alegem fir cu fir, emoție cu emoție, astfel încât să descoperim adevărata valoare a acestora pentru a le putea exprima așa cum au nevoie să fie exprimate
  • luăm un mănunchi de sinceritate și îl scuturăm bine-bine peste amestecul creat pentru a fi întotdeauna în contact cu adevărata noastră ființă și cu ceilalți
  • luăm un vârf de spontaneitate și îl presărăm ca ființa noastră să culeagă roadele prezentului, netulburate de judecăți
  • luăm cea mai proaspătă legătură cu natura și o păstrăm aproape de inima, sufletul, mintea și corpul nostru
  • presărăm, oricând, bunătate pentru a vedea divinul din noi și din ceilalți

Amestecăm, conștienți, ingredientele și oferim spațiu creativității pentru a-și manifesta darurile, fiecare în ritmul său. Se recomandă ca, din când în când, cât mai des, să privim cu recunoștiință fiecare clipă a acestui minunat și misterios dar – viața.

Articol realizat de colega noastra Psih. Drd. Flavia Cardas cu scopul de a aduce un strop de pace de ZIUA MONDIALA A PACII.

Exprimarea recunostintei te poate face mai fericit !

uIn cea mai mare parte a timpului ne gandim la probleme, la persoane dragi, la dead-lineuri, la dorinte , la planuri de vacanta, la modalitati de a fi mai buni si la tot felul de lucruri centrate de multe ori in trecut sau in viitor, si mult mai rar in prezent, in aici si acum.

Incercam astfel sa ne asiguram existenta si sa raspundem cu success cerintelor societatii.

Suntem atat de prinsi uneori in acest iures de ganduri, incat uitam adevaratele motive pentru care suntem recunoscatori. Pur si simplu , uneori , poate chiar pentru perioade lungi de timp, ne focusam pe orice altceva decat pe acele lucruri care ne fac fericiti, implinti, bucurosi.

recunostinta-articol

Unul dintre cele mai simpe moduri prin care putem sa ne restabilim linistea interioara si putem sa ne imbunatatim modul de gandire este reprezentat de manifestarea recunostintei si a gratitudinii.

Astfel, daca ne rezervam 15 minute pe zi pentru a aduce un ,,omagiu” acelor aspecte, persoane, intamplari din viata care ne fac bucurosi si linistiti, putem sa obtinem o serie de avantaje psihice si sa ne imbunatatim propria sanatate si gandire.

O serie de studii stiintifice au aratat ca exprimarea gratitudinii poate adduce urmatoarele efecte positive :

  1. TOLERANȚA CRESCUTĂ LA STRES – un studiu din 2003 a aratat ca cei afectati de atacurile din 11 septembrie din America au reuști să facă față depresiei, anxietății si furiei in special prin focusarea atentiei pe sentimente pozitive precum dragostea, iubirea, compasiunea si gratitudinea pentru cei ce au spravietuit.

Vezi studiu aici http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2755263/

  1. O STIMĂ DE SINE STABILĂ – Se pare ca recunostința pentru aspectele positive din viața noastră reduce tendinta de a ne compara cu ceilalti, tendinta ce pare sa fie problema majoritătii problemelor legate de stima de sine. Un studio realizarr in 2014 pe atleti a aratat ca aceeaia care exersau manifestarea gratitudinii , aveau un nivel de stima de sine stabil in timp , indiferent de rezultatele sportive.

Vezi studiu aici :

https://www.researchgate.net/publication/271567980_Gratitude_Enhances_Change_in_Athletes’_Self-Esteem_The_Moderating_Role_of_Trust_in_Coach

  1. EMPATIE IMBUNATATITA – un studio longitudinal , finalizat in 2012 a confirmat ca oamenii recunoscatori sunt mult mai empatici si au o tendinta scazuta catre manifestarea agresivitatii in relatie cu sine si ceilalti.

Vezi studiu aici:

http://spp.sagepub.com/content/early/2011/09/02/1948550611416675.abstract

  1. SANATATE PSIHICA – Se pare ca persoanele recunoscatoare au tendinta sa fie mult mai sanatoase din punct de vedere psihic si chiar sa faca mai multe exercitii fizice si controale medicale.

Vezi studiu aici :http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23139438

  1. VIAȚĂ SOCIALĂ BOGATĂ – Manifestarea aprecierii față de semeni si de cei cu care intram in contact, crește șansa se a ne face placuti si astfel de a putea lega noi prietenii. De asemenea, exprimarea gratitudinii față de aceștia contribuie la dezvoltarea și menținerea relațiilor sociale.

Vezi studiu aici :http://link.springer.com/article/10.1007/s10902-014-9519-2

  1. SOMN MAI BUN – Un studiu realizat in 2011 a descoperit ca oamenii care petrec 15 minute sa-si noteze sentimentele de recunostinti inainte de culcare , tind sa doarma mai mult si mai bine.

Vezi studiu aici :http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19073292

      7.MAI MULTA FERICIRE – In 2003 un studiu a aratat ca oamenii care reusesc sa fie recunoscatori chiar si pentru aspectele marunte din viata lor sunt cu 25% mai fericiti.

Vezi studiu aici :

http://www.psy.miami.edu/faculty/mmccullough/gratitude/Emmons_McCullough_2003_JPSP.pdf

POTI AFLA MAI MULTE DESPRE MODURILE CORECTE DE EXPRIMARE A RECUNOSTINTEI PRIN PARTICIPAREA LA EVENIMENTUL DE DUMNICA :

https://www.facebook.com/events/133578320406900/

PENTRU NOI – copiii femeilor! – un articol pentru susținerea sănătății feminine

Echipa Calatorie catre Sine se alătură Săptămânii de Conștientizare a Importanței Sănătații Feminine (9 – 14 mai) cu un articol realizat de psih. drd. Raluca Simion, prin care ii invitam pe romani sa reflecteze asupra sănătății femeilor din neamul nostru.

59e0361d009adfff3235c5ce15b13afa

,,Dragii mei,toti am fost nascuti de o femeie, iar acum simt mai mult ca oricand ca este momentul sa ne intoarcem privirea către noi, către puterea noastra de a iubi, de a oferi , de a susține, de a aprecia frumosul și de a ingriji !

Fie că suntem adulți: femei sau bărbați,copii : fetițe sau băieței, cu toții  avem această putere. La adulți e mai evidentă, mai specializată, oarecum chiar pe sexe, pe când la copii e încă fragilă și în dezvoltare.

Alături de această putere a noastră, mai suntem înzestrați cu încă un set de abilități speciale : de a acționa, de a decide, de a ne controla emoțiile, de a apăra și chiar de a distruge în caz de nevoie! Și aceste abilități, deasemenea,sunt mult mai specializate la adulți, oarecum chiar pe sexe, fiind considerate specifice oarecum bărbațiilor

Continue reading

”Pentru tine” – articol cu scopul susținerii procesului de conștientizare a depresiei

Echipa Calatorie Catre Sine se alatura campaniei Săptămâna de Conștientizare a Depresiei. Psih. Drd. Flavia Cardas a realizat urmatorul articol prin care incearca sa le transmita tuturor un îndemn > pentru oricine există oameni carora le pasa <

Pentru tine, cel care zâmbești sau plângi. Pentru tine, cel care alegi să fii puternic în fața dificultăților vieții. Pentru tine, cel care în fiecare zi reușești să te dai jos din pat, chiar dacă faci un efort comparabil cu al unui magnet atras de un alt magnet. Pentru tine, care îți înghiți lacrimile cu sufletul pentru a nu-i întrista pe ceilalți și a nu-i face să se îngrijoreze. Pentru tine, care preferi să alergi până simți că nu mai poți, doar ca să îți demonstrezi că ești mai bun decât te consideră părinții. Pentru tine, cel care, pe ascuns, te ghemuiești și îți juri că vei rămâne așa toată viața. Pentru tine, care eviți conflictele doar pentru a nu-ți aminti cât de trist sau furios ești.

Continue reading

De ce sa-i mulţumim anului trecut?

Mulțumesc 2015 ! La mulți ani 2016!

Hai să mănânc şi felia asta de tort. Hai să-mi cumpăr şi telefonul asta. Hai să mă văd şi cu X pe care nu prea îl/0 plac că doar o data este 2016 sau 2015 sau 2014.

Probabil fiecăruia dintre noi i s-a înâmplat să acţioneze, cel puțin o dată, ghidat de această zicală care pare să justifice multe dintre deciziile luate în preajma sărbătorilor de iarnă

Însă astăzi nu vom discuta despre pericolele unei astfel de gândiri. Astăzi ne vom concentra mai degrabă pe părțile bune,generale, universale și incontestabile din orice an trecut, indiferent de cifra anului ce-a urmat.

Poate fi greu de crezut, dar orice eveniment, oricât de dificil ar părea, aduce cu sine lecții și beneficii importante. De cele mai multe ori, ne dăm seama de părțile bune mult mai târziu. Practic, oricât de fericit sau de trist ar fi fost anul trecut, faptul că l-am trăit este, în sine, un aspect pozitiv.

  • Un an trecut înseamnă un set de experiențe personale, originale, subiective, de neînlocuit care contribuie în mod direct în evoluția propriei persoane.
  • Un an trecut deschide drumul către un set nou de experiențe și oferă oportunitatea punerii în practică, în Anul Nou, a  tuturor învățăturile dobândite anterior.
  • Un an trecut este un model,  un standard personal de bine și rău ce contribuite la stabilirea obiectivelor și idealurilor din noul an
  • Un an trecut este un simbol al continuității vieții

Poate tocmai de aceea, oamenii simt nevoia ca în această perioadă să-și evalueze rezultatele propriei activtăți și să-și propună noi proiecte pentru anul următor.

cutmypic

Pentru noi, a fost un an plin, din care am avut multe de învăţat. Am reușit să organizăm o serie de workshopuri și grupuri de dezvoltare personală, să participăm la conferințe științifice și să oferim ședințe de consiliere și terapie individuale.  O parte din activitatea noastră poate fi găsită  pe blogul nostru pe următoarele link-uri:

1. Intâlniri științifice 

2. Workshop-uri trecute

Continue reading