Exprimarea recunostintei te poate face mai fericit !

uIn cea mai mare parte a timpului ne gandim la probleme, la persoane dragi, la dead-lineuri, la dorinte , la planuri de vacanta, la modalitati de a fi mai buni si la tot felul de lucruri centrate de multe ori in trecut sau in viitor, si mult mai rar in prezent, in aici si acum.

Incercam astfel sa ne asiguram existenta si sa raspundem cu success cerintelor societatii.

Suntem atat de prinsi uneori in acest iures de ganduri, incat uitam adevaratele motive pentru care suntem recunoscatori. Pur si simplu , uneori , poate chiar pentru perioade lungi de timp, ne focusam pe orice altceva decat pe acele lucruri care ne fac fericiti, implinti, bucurosi.

recunostinta-articol

Unul dintre cele mai simpe moduri prin care putem sa ne restabilim linistea interioara si putem sa ne imbunatatim modul de gandire este reprezentat de manifestarea recunostintei si a gratitudinii.

Astfel, daca ne rezervam 15 minute pe zi pentru a aduce un ,,omagiu” acelor aspecte, persoane, intamplari din viata care ne fac bucurosi si linistiti, putem sa obtinem o serie de avantaje psihice si sa ne imbunatatim propria sanatate si gandire.

O serie de studii stiintifice au aratat ca exprimarea gratitudinii poate adduce urmatoarele efecte positive :

  1. TOLERANȚA CRESCUTĂ LA STRES – un studiu din 2003 a aratat ca cei afectati de atacurile din 11 septembrie din America au reuști să facă față depresiei, anxietății si furiei in special prin focusarea atentiei pe sentimente pozitive precum dragostea, iubirea, compasiunea si gratitudinea pentru cei ce au spravietuit.

Vezi studiu aici http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2755263/

  1. O STIMĂ DE SINE STABILĂ – Se pare ca recunostința pentru aspectele positive din viața noastră reduce tendinta de a ne compara cu ceilalti, tendinta ce pare sa fie problema majoritătii problemelor legate de stima de sine. Un studio realizarr in 2014 pe atleti a aratat ca aceeaia care exersau manifestarea gratitudinii , aveau un nivel de stima de sine stabil in timp , indiferent de rezultatele sportive.

Vezi studiu aici :

https://www.researchgate.net/publication/271567980_Gratitude_Enhances_Change_in_Athletes’_Self-Esteem_The_Moderating_Role_of_Trust_in_Coach

  1. EMPATIE IMBUNATATITA – un studio longitudinal , finalizat in 2012 a confirmat ca oamenii recunoscatori sunt mult mai empatici si au o tendinta scazuta catre manifestarea agresivitatii in relatie cu sine si ceilalti.

Vezi studiu aici:

http://spp.sagepub.com/content/early/2011/09/02/1948550611416675.abstract

  1. SANATATE PSIHICA – Se pare ca persoanele recunoscatoare au tendinta sa fie mult mai sanatoase din punct de vedere psihic si chiar sa faca mai multe exercitii fizice si controale medicale.

Vezi studiu aici :http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23139438

  1. VIAȚĂ SOCIALĂ BOGATĂ – Manifestarea aprecierii față de semeni si de cei cu care intram in contact, crește șansa se a ne face placuti si astfel de a putea lega noi prietenii. De asemenea, exprimarea gratitudinii față de aceștia contribuie la dezvoltarea și menținerea relațiilor sociale.

Vezi studiu aici :http://link.springer.com/article/10.1007/s10902-014-9519-2

  1. SOMN MAI BUN – Un studiu realizat in 2011 a descoperit ca oamenii care petrec 15 minute sa-si noteze sentimentele de recunostinti inainte de culcare , tind sa doarma mai mult si mai bine.

Vezi studiu aici :http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19073292

      7.MAI MULTA FERICIRE – In 2003 un studiu a aratat ca oamenii care reusesc sa fie recunoscatori chiar si pentru aspectele marunte din viata lor sunt cu 25% mai fericiti.

Vezi studiu aici :

http://www.psy.miami.edu/faculty/mmccullough/gratitude/Emmons_McCullough_2003_JPSP.pdf

POTI AFLA MAI MULTE DESPRE MODURILE CORECTE DE EXPRIMARE A RECUNOSTINTEI PRIN PARTICIPAREA LA EVENIMENTUL DE DUMNICA :

https://www.facebook.com/events/133578320406900/

PENTRU NOI – copiii femeilor! – un articol pentru susținerea sănătății feminine

Echipa Calatorie catre Sine se alătură Săptămânii de Conștientizare a Importanței Sănătații Feminine (9 – 14 mai) cu un articol realizat de psih. drd. Raluca Simion, prin care ii invitam pe romani sa reflecteze asupra sănătății femeilor din neamul nostru.

59e0361d009adfff3235c5ce15b13afa

,,Dragii mei,toti am fost nascuti de o femeie, iar acum simt mai mult ca oricand ca este momentul sa ne intoarcem privirea către noi, către puterea noastra de a iubi, de a oferi , de a susține, de a aprecia frumosul și de a ingriji !

Fie că suntem adulți: femei sau bărbați,copii : fetițe sau băieței, cu toții  avem această putere. La adulți e mai evidentă, mai specializată, oarecum chiar pe sexe, pe când la copii e încă fragilă și în dezvoltare.

Alături de această putere a noastră, mai suntem înzestrați cu încă un set de abilități speciale : de a acționa, de a decide, de a ne controla emoțiile, de a apăra și chiar de a distruge în caz de nevoie! Și aceste abilități, deasemenea,sunt mult mai specializate la adulți, oarecum chiar pe sexe, fiind considerate specifice oarecum bărbațiilor

Continue reading

”Pentru tine” – articol cu scopul susținerii procesului de conștientizare a depresiei

Echipa Calatorie Catre Sine se alatura campaniei Săptămâna de Conștientizare a Depresiei. Psih. Drd. Flavia Cardas a realizat urmatorul articol prin care incearca sa le transmita tuturor un îndemn > pentru oricine există oameni carora le pasa <

Pentru tine, cel care zâmbești sau plângi. Pentru tine, cel care alegi să fii puternic în fața dificultăților vieții. Pentru tine, cel care în fiecare zi reușești să te dai jos din pat, chiar dacă faci un efort comparabil cu al unui magnet atras de un alt magnet. Pentru tine, care îți înghiți lacrimile cu sufletul pentru a nu-i întrista pe ceilalți și a nu-i face să se îngrijoreze. Pentru tine, care preferi să alergi până simți că nu mai poți, doar ca să îți demonstrezi că ești mai bun decât te consideră părinții. Pentru tine, cel care, pe ascuns, te ghemuiești și îți juri că vei rămâne așa toată viața. Pentru tine, care eviți conflictele doar pentru a nu-ți aminti cât de trist sau furios ești.

Continue reading

De ce sa-i mulţumim anului trecut?

Mulțumesc 2015 ! La mulți ani 2016!

Hai să mănânc şi felia asta de tort. Hai să-mi cumpăr şi telefonul asta. Hai să mă văd şi cu X pe care nu prea îl/0 plac că doar o data este 2016 sau 2015 sau 2014.

Probabil fiecăruia dintre noi i s-a înâmplat să acţioneze, cel puțin o dată, ghidat de această zicală care pare să justifice multe dintre deciziile luate în preajma sărbătorilor de iarnă

Însă astăzi nu vom discuta despre pericolele unei astfel de gândiri. Astăzi ne vom concentra mai degrabă pe părțile bune,generale, universale și incontestabile din orice an trecut, indiferent de cifra anului ce-a urmat.

Poate fi greu de crezut, dar orice eveniment, oricât de dificil ar părea, aduce cu sine lecții și beneficii importante. De cele mai multe ori, ne dăm seama de părțile bune mult mai târziu. Practic, oricât de fericit sau de trist ar fi fost anul trecut, faptul că l-am trăit este, în sine, un aspect pozitiv.

  • Un an trecut înseamnă un set de experiențe personale, originale, subiective, de neînlocuit care contribuie în mod direct în evoluția propriei persoane.
  • Un an trecut deschide drumul către un set nou de experiențe și oferă oportunitatea punerii în practică, în Anul Nou, a  tuturor învățăturile dobândite anterior.
  • Un an trecut este un model,  un standard personal de bine și rău ce contribuite la stabilirea obiectivelor și idealurilor din noul an
  • Un an trecut este un simbol al continuității vieții

Poate tocmai de aceea, oamenii simt nevoia ca în această perioadă să-și evalueze rezultatele propriei activtăți și să-și propună noi proiecte pentru anul următor.

cutmypic

Pentru noi, a fost un an plin, din care am avut multe de învăţat. Am reușit să organizăm o serie de workshopuri și grupuri de dezvoltare personală, să participăm la conferințe științifice și să oferim ședințe de consiliere și terapie individuale.  O parte din activitatea noastră poate fi găsită  pe blogul nostru pe următoarele link-uri:

1. Intâlniri științifice 

2. Workshop-uri trecute

Continue reading

Alfred Adler – Alte forme de expresie ale caracterului (I)

Alfred Adler (1870-1937)

Voioșia. Am și subliniat faptul că este ușor de măsurat sentimentul de comuniune al omului după cât de dispus se dovedește acesta de a-și ajuta semenii, de a-i încuraja, de a le face bucurii. Această aptuitudine de a aduce bucurie face ca toți cei care o posedă să fie întâmpinați cu mai mare interes, fie și datorită înfățișării lor exterioare. Ni-i apropiem cu ușurință și pe o bază pur intuitivă îi socotim a fi mult mai simpatici decât ceilalți. Cu totul instinctiv simțim că trăsăturile lor sunt definitorii pentru sentimentul de comuniune socială. Suntoameni de o seninătate imperturbabilă care, dacă au cumva vreun necaz, nu și-l varsă pe ceilalți, în relațiile cu aceștia iradiind seninătate, înfrumusețând viața și făcând-o vrednică de trăit. Pe omul bun îl recunoaștem nu numai după actele sale, după felul în care ne abordează, cum ne vorbește, după înțelegerea pe care o are față de interesele noastre, ci după întreaga sa ființă, după fizionomia și gesticulația sa, după felul în care râde. Continue reading

Carl R. Rogers – „Câteva învățături semnificative…” (III)

VII. Să trec acum la alte câteva învățături, care privesc mai puțin relațiile și au mai mult de-a face cu propriile-mi acțiuni și valori. Prima dintre acestea este foarte succintă. Pot avea încredere în experiența mea.

Unul dintre lcarl rogersucrurile elementare pentru înțelegerea cărora mi-a trebuit mult timp și pe care le învăț și acum este acela că, atunci când o activitate îți dă senzația că este valoroasă sau merită întreprinsă, ea chiar merită întreprinsă. Altfel spus, am învățat că percepția mea totală, la nivelul întregului organism, asupra unei situații este mai de încredere decât intelectul meu.

Pe tot  parcursul vieții profesionale am mers în direcții pe care alții le considerau prostești și în privința cărora am avut eu însumi multe îndoieli. Dar n-am regretat niciodată că m-am îndreptat în direcții pe care „le simțeam corecte”, chiar dacă la momentul respectiv m-am simțit deseori singur sau neghiob.

Am constatat că, în situațiile în care m-am încrezut într-o anumită percepție non-intelectuală, am descoperit înțelepciune în acel demers. De fapt, am constatat că atunci când am urmat una dintre aceste căi neconvenționale pentru că simțeam că e corectă sau adevărată, după cinci-zece ani mi s-au alăturat mulți dintre colegi, așa că n-am mai trebuit să mă simt singur pe calea respectivă.

Continue reading